Citizen science as a form of social inclusion: an analysis of practices and possibilities
uma análise de práticas e possibilidades
DOI:
https://doi.org/10.48798/cadernosbad.2702Keywords:
Citizen science, Social inclusion, Social participation, Scientific literacyAbstract
Citizen science consists of an opening to society's participation in the production of scientific knowledge, providing the inclusion of social actors from different sociodemographic segments in the scientific investigation process. This study aims to understand how citizen science can be configured as an inclusive instrument, considering the inequalities that exclude different social groups from the knowledge construction. Bibliographical research was carried out, supported by an indiciary paradigm, in order to establish relationships between the studied practices. The results showed the ways in which science can approach the public and how citizen science promotes greater social inclusion, considering the educational, instructive, occupational and democratic character of its objectives and projects. It was also found that this inclusion can take place mainly from scientific literacy and the participation of different segments of the population in citizen science projects.
Downloads
References
Araújo, E. A. (2006). Por uma ciência formativa e indiciária: proposta epistemológica para a ciência da informação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, (n. esp.), 1-14.
Baruch, A., May, A., & Yu, D. (2016) The motivations, enablers and barriers for voluntary participation in an online crowdsourcing platform. Computers in Human Behavior, (64), 923-931.
Chan, L. et al. (2020). Open Science beyond Open Access: For and with communities. A step towards the decolonization of knowledge. Canadian Commission for UNESCO.
Parra, H. Z. M., Fressoli , M., & Lafuente, A. (2017). Ciência Cidadã e laboratórios cidadãos. Liinc em Revista , 13(1), 1-6 .
Ryan, S. F. et al. (2018). The role of citizen science in addressing grand challenges in food and agriculture research. Proceedings of Royal Society B, 285.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos BAD
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nos Cadernos BAD:
- Concedem à revista o direito de primeira publicação, mantendo os direitos de autor, de acordo com os termos da Creative Commons Attribution, que permite a partilha do texto com menção obrigatória da publicação inicial nos Cadernos BAD;
- Mantêm o direito de publicar o texto noutros locais (ex.: repositório institucional, capítulo de livro, outra publicação periódica), com menção da publicação inicial nos Cadernos BAD e uma ligação para o sítio na Internet da revista;
- Mantêm a possibilidade e são mesmo incentivados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode potenciar interações geradoras de melhoria, bem como aumentar o impacto e a citação do texto publicado (Veja Efeitos do Acesso Livre).