Metadata standards used in virtual learning object repositories
DOI:
https://doi.org/10.48798/cadernosbad.2740Abstract
The repositories of virtual learning objects are important digital informational spaces in the teaching and learning process, allowing the storage, access, use and sharing of digital educational resources, free of charge. In this context, it is essential that repositories adopt metadata standards to facilitate access to resources by teachers and students, their main users. In this context, the objective of this proposal is to verify the metadata patterns used by a set of Virtual Learning Objects Repositories, for the description of the digital educational resources made available in them. It is an exploratory research and quantitative approach. The results showed that most repositories surveyed do not use metadata in accordance with internationally recommended and/or accepted standards. It is concluded that it is essential that the Repositories of Virtual Learning Objects, adopt international standards of metadata in the description of educational resources, in order to facilitate the access, use and sharing of the resources they make available.
Downloads
References
BRAGA, J. C. (Org.). (2015). Objetos de aprendizagem: metodologia de desenvolvimento. v. 2. Santo André: Editora da UFABC.
MALLMANN, E. M., & MAZZARDO, M. D. (Orgs.). (2020).Fluência tecnológico-pedagógica (FTP) e recursos educacionais abertos (REA). Santa Maria: UFSM, GEPETER.
Adelsberg, H. et al. (orgs.). (2007) Handbook on information technologies for education and training. New York: Springer Berlin Heidelberg.
PÖTTKER, L. M. V., FERNEDA, E., & MOREIRO-GONZÁLEZ, J. A. (2016). Repositórios de Objetos de Aprendizagem: da arquitetura aos padrões de metadados para catalogação dos recursos educacionais. In VI SECIN – Seminário em Ciência da Informação. Londrina, Brasil.
PRODANOV, C. C., & FREITAS, E. C. (2013). Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. – 2 ed. Novo Hamburgo: Feevale.
SILVA, E. L., CAFÉ, L., & CATAPAN, A. H. (2010). Os objetos educacionais, os metadados e os repositórios na sociedade da informação. Ciência da informação, 39(3), 93-104.
WIKIVERSIDADE. Lista de repositórios de recursos educacionais disponíveis online [Em linha]. [Consult. 05 Abr. 2021]. Disponível na internet: <https://pt.wikiversity.org/wiki/Lista_de_reposit%C3%B3rios_de_recursos_educacionais_dispon%C3%ADveis_online>.
WILEY, D. A. (2002) - The instructional use of learning objects - Published by Agency for Instructional Technology and Association for Educational Communications Technology [Em linha]. [Consult. 03 Mar. 2021]. Disponível na internet: <https://members.aect.org/publications/InstructionalUseofLearningObjects.pdf>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos BAD
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nos Cadernos BAD:
- Concedem à revista o direito de primeira publicação, mantendo os direitos de autor, de acordo com os termos da Creative Commons Attribution, que permite a partilha do texto com menção obrigatória da publicação inicial nos Cadernos BAD;
- Mantêm o direito de publicar o texto noutros locais (ex.: repositório institucional, capítulo de livro, outra publicação periódica), com menção da publicação inicial nos Cadernos BAD e uma ligação para o sítio na Internet da revista;
- Mantêm a possibilidade e são mesmo incentivados a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) antes ou durante o processo editorial, já que isso pode potenciar interações geradoras de melhoria, bem como aumentar o impacto e a citação do texto publicado (Veja Efeitos do Acesso Livre).